E-commerce marketing optimaliseert je site

E-commerce marketing is webshop marketing voor gevorderden. Het is voor degenen onder ons die überhaupt al niet vies zijn van de term e-commerce. Jij zult ook als geen ander weten dat e-commerce marketing het belangrijkste onderdeel is om je site te laten lopen. Hieronder lopen we de verschillende onderdelen even door en je kunt kijken wat je zelf nog mist.

Het belangrijkste van e-commerce marketing: analytics

Er zijn allerlei verschillende tools om te gebruiken om te kijken naar de positie van je site in de organische zoekmachine, of je conversiepercentage bijvoorbeeld. Ook is het belangrijk om de authoriteitsscore van je webshop bij te houden: ‘gelooft’ de zoekmachine je site? Als die best hoog is, dan geloven bezoekers de site ook sneller. Daarmee behaal je meer omzet, het doel van e-commerce marketing. Met deze tools kun je kijken naar wat je kunt doen aan je SEO om een hogere organische positie te bekleden.

Conversieoptimalisatie

Het kan zijn dat je wel veel bezoekers op je site krijgt, maar ze converteren niet goed. Dit kan te maken hebben met dat ze de ‘koop’-knop niet goed kunnen vinden. Het kan zelfs iets heel kleins zijn zoals de verkeerde kleur van de ‘koop’-knop. Er zijn in het verleden door bedrijven en e-commerce marketing specialisten veel A/B-testen gedaan om te bepalen wat er nu precies voor zorgt dat men converteert.

Adverteren

Adverteren in Google is een best lastig iets. Je moet bieden op advertenties en als je het niet goed doet kun je honderden euro’s verliezen binnen enkele seconden. Toch is het niet meer weg te denken uit e-commerce marketing, omdat het bezoekers naar de site haalt die al van plan zijn een aankoop te doen. Ze zitten in de laatste fase van de customer journey, en daar kun je ze nog pakken.

Retentiemarketing

Dit is een onderdeel dat veel vergeten wordt. Retentiemarketing is het terughalen van bezoekers die ale eerder op je site zijn geweest. Je bereikt de doelgroep die eerder geïnteresseerd is geweest in je site, bijna een aankoop heeft gedaan, of al iets heeft gekocht. Die target je dan met een gerichte banner van bijvoorbeeld een bijbehorend product. Het is bewezen dat deze groep mensen dan graag op deze banners klikt en terugkomt naar je site. Het conversiepercentage van deze groep ligt heel hoog. Boost je e-commerce marketing dus met de juiste retentiemarketing. Zorg dat deze mensen precies de juiste producten of banners te zien krijgen en je bent gegarandeerd van een veel hogere omzet.